Medvirkende i Sound Of Music
Kan en guvernante, syv nysgerrige børn og en strengt disciplineret kaptajn få fodboldfans til at spidse ører? Svaret er et rungende ja, når det drejer sig om filmklassikeren The Sound of Music fra 1965. For selv om vi til daglig dækker alt fra MLS-derbies til Liga MX-finaler, tager vi i dag turen fra grønsværen til de østrigske alper for at se nærmere på den stjernespækkede rolleliste bag en af filmhistoriens mest ikoniske musicals.
I denne artikel zoomer vi ind på, hvem der giver stemme - og i flere tilfælde sangstemmer - til Maria, kaptajn Georg von Trapp og hele den musikalske trup af von Trapp-børn. Vi afslører også de ukrediterede sangere, cameos og produktionens skjulte detaljer, der tilsammen skabte magien bag Robert Wise’ næsten tre timer lange mesterværk.
Fra Julie Andrews’ karismatiske Maria til Christopher Plummers stålsatte (men hemmeligt bløde) kaptajn - og videre til de unge talenter, der gjorde “Do-Re-Mi” til et uomgængeligt hit - guider vi dig gennem hver eneste casting-beslutning, som fik filmens harmonier til at sidde lige så præcist som et velplaceret frisparksmål.
Sæt dig godt til rette, skru op for lydstyrken, og lad os sammen afdække, hvilke skuespillere der fik bjergene til at “synge”, og hvorfor deres præstationer stadig imponerer publikum verden over - selv dem, der normalt foretrækker klapsalver på stadion frem for stående ovationer i biografen.
Hovedrollerne: Julie Andrews og Christopher Plummer
Julie Andrews - Maria Rainer / Von Trapp
Julie Andrews’ karismatiske indtog som den livsglade, men lettere ulydige postulant fra Nonneklostret Nonnberg fungerer som filmens hjerteslag. Hendes rejse bevæger sig fra usikkerhed i klosteret til at blive den samlende kraft i von Trapp-familien. Undervejs:
- En fri ånd i stramme rammer
Allerede ved ankomsten til Salzburgs imposante villa bryder Maria militærdisciplinen med sang, guitar og selvsynede play-clothes af gardinstof. - Børnenes fortrolige
Hun går fra at være fremmed guvernante til den stemme, der lærer børnene at udtrykke sig gennem “Do-Re-Mi” og “The Lonely Goatherd”. Hendes legende pædagogik er filmens musikalske motor. - Kærlighed i konflikt
Da hun forelsker sig i kaptajnen, oplever vi hendes mest sårbare øjeblik i “Something Good”. Konflikten med baronessen viser Marias moralske kompas, før hun endeligt vender tilbage fra klosteret som Georgs jævnbyrdige partner.
Andrews’ krystalklare sopran giver filmen ikoniske øjeblikke, og hendes spontane humor skaber en varme, der gør historiens alvor (Nazitysklands indtog) endnu mere vedkommende.
Christopher Plummer - Kaptajn Georg von Trapp
Hvor Maria er lys og bevægelse, indtræder Christopher Plummer som den stoiske enkemand i stiv marineuniform. Karakterens bue er én af filmhistoriens fineste forvandlinger:
- Kulde & kontrol - Fløjte-kommandoer og marcherende børn antyder en mand, der dulmer sorg med militær orden.
- Mødet med musikken - Når han modvilligt stemmer i på “Edelweiss”, smelter hans facade. Plummer fik sin sangstemme erstattet af Bill Lee i flere passager, men hans egen baryton anes i enkelte dialoglinjer, hvilket bevarer autenticiteten.
- Patriot & familiefar - Afslaget på at tjene Nazityskland kulminerer i flugten over Alperne. Her bliver Georgs kærlighed til både Østrig og familien tydelig - et modstykke til filmens politiske mørke.
Plummers tørre humor og intense blik komplementerer Andrews’ sprudlende varme. Scenen med Laendler-dansen i balsalen illustrerer, hvordan få ord og subtile blikke er nok til at signalere spirende romantik.
| Element | Maria | Kaptajn von Trapp |
|---|---|---|
| Introduktion | Fri, syngende kloster-novice | Striks, sørgende enkemand |
| Transformation | Guvernante → stedmor & hustru | Militærdisciplin → kærlig familiefar |
| Nøglesange | The Sound of Music, Do-Re-Mi | Edelweiss, Something Good (duet) |
| Symbolik | Natur, frihed, guitar | Uniform, fløjte, ære |
Sammen udgør Andrews og Plummer filmens følelsesmæssige omdrejningspunkt: hun bringer lyset ind i huset, han slukker det nazistiske mørke udenfor - og deres kemi får publikum til fortsat at nynne med næsten 60 år senere.
Von Trapp-børnene og centrale biroller
Ud over Maria og Kaptajn von Trapp bæres The Sound of Music af et farverigt galleri af børn og biroller, der tilsammen giver filmen hjerte, humor og dramatisk tyngde. Her er et nærmere kig på de syv Von Trapp-børn og de vigtigste voksne omkring dem.
Von trapp-børnene
- Charmian Carr - Liesl (16 år)
Den ældste datter, som er lige på tærsklen til voksenlivet. Hendes solosang “Sixteen Going on Seventeen” viser både teenageuskyld og spirende selvstændighed. Carr var 21 under optagelserne, og hun brækkede faktisk anklen, da hun sprang på bænkene i pavillonen - scenen kom alligevel med i den endelige film. - Nicholas Hammond - Friedrich (14 år)
Familien mener, at Friedrich skal blive “mand i huset”, men han er i virkeligheden følsom og musikalsk. Hammond gik senere videre til at spille Peter Parker/Spider-Man i 1970’ernes tv-serie. - Heather Menzies - Louisa (13 år)
Louisa er familiens spasmager, kendt for at bytte Marias fyrfadslys ud med kogende vand. Menzies, der var canadisk, blev senere gift med skuespilleren Robert “The Six Million Dollar Man” Wagner. - Angela Cartwright - Brigitta (11 år)
Intellektuel, bogelskende og altid klar med et ærligt (til tider brutalt) svar. Cartwright bragte erfaring fra tv-serien “The Danny Thomas Show” og blev efter filmen et kultnavn i “Lost in Space”. - Duane Chase - Kurt (10 år)
Berømt for sin høje tone i “So Long, Farewell” og for at spørge Marias højde: “Er du en meter og halvtreds?” Chase forlod skuespillet og blev geolog. - Debbie Turner - Marta (7 år)
Drømmer om en lyserød paraply til sin kommende fødselsdag. Turner vendte kort tilbage til filmverdenen som voksen, men dedikerede sig primært til familieliv og blomsterdesign. - Kym Karath - Gretl (5 år)
Filmens yndling, der stjæler alles hjerter - også publikums. Hun kunne ikke svømme, så Julie Andrews holdt fast i hende under klokkebåd-scenen. Karath fortsatte i mindre roller i 70’erne.
Centrale biroller
| Skuespiller | Rolle | Funktion i historien | Fun fact |
|---|---|---|---|
| Eleanor Parker | Baronessen Elsa von Schrader | Kaptajnens sofistikerede forlovede; repræsenterer det materialistiske Wien-liv, Maria vender ryggen. | Parker sang ikke selv - hendes karakter har ingen solosange, hvilket understreger hendes afstand til børnenes musikalske verden. |
| Richard Haydn | Max Detweiler | Familieven og opportunistisk impressario, som ser børnenes sangtalent som billet til Salzburger Festspiele. | Haydn insisterede på den tykke, teatralske accent for at give Max ekstra komisk kant. |
| Daniel Truhitte | Rolfe | Liesls kæreste, der forføres af nazismen og giver filmens kærlighedsplot en mørk side. | Truhitte er uddannet operasanger; hans tenor høres tydeligt i duet-passagerne af “Sixteen Going on Seventeen (Reprise)”. |
| Peggy Wood | Mother Abbess | Åndelig mentor for Maria; synger den ikoniske “Climb Ev’ry Mountain”. | Woods sangstemme blev dubbet af Margery MacKay, men hendes ansigtsudtryk under numrene er ægte og dybt rørende. |
| Anna Lee | Sister Margaretta | Den kærlige nonne, der hepper på Maria og dækker over hendes udflugter. | Lee kom på Hollywoods sorte liste i 1950’erne, men The Sound of Music genstartede hendes karriere. |
| Portia Nelson | Sister Berthe | Klosterets “regelbog”; skeptisk over for Marias vildskab. | Nelson var også sangskriver - bl.a. for Frank Sinatra. |
| Marni Nixon | Sister Sophia | Venlig og humoristisk nonne, som lægger stemme til flere harmonier. | Nixon er kendt som “Hollywoods spøgelsessangerinde” (dubede bl.a. Audrey Hepburn i My Fair Lady). |
| Ben Wright | Herr Zeller | Den truende lokale nazichef; skaber politisk suspense. | Wright gentog tysk accent i Disneys The Little Mermaid (Chef Louis) 24 år senere. |
| Norma Varden | Frau Schmidt | Den stive husholderske, som grad-vist smelter under Marias indflydelse. | Varden spillede tilsvarende roller i Alfred Hitchcocks Strangers on a Train. |
| Gilchrist Stuart | Franz | Loyale butler, der dog fristes af nazisternes løfter. | Stuarts subtile blikkontakt med Zeller afslører hans tvivl - en detalje instrueret af Robert Wise på settet. |
Sammen skaber disse skuespillere et mikrokosmos af uskyld, humor, romantik og politisk trussel, som løfter fortællingen fra en simpel musikalsk familiehistorie til et tidløst drama om valg, mod og sammenhold.
The Sound of Music: Produktion og sjove fakta
Robert Wise - manden bag kameraet
Instruktør- og producentkasketten blev båret af den erfarne Robert Wise, som kort forinden havde vundet to Oscars for West Side Story. Wise insisterede på at behandle The Sound of Music som en drama-fortælling med musik frem for en traditionel filmmusical. Det betød, at sangsekvenserne blev flettet organisk ind i dialogen, og at Wisess rolige kamerabevægelser lod de vidtstrakte alpepanoramaer spille en lige så stor rolle som skuespillerne.
Tre produktionsselskaber - ét fælles projekt
Projektet blev finansieret og realiseret i et samarbejde mellem:
- Robert Wise Productions - Wises eget selskab, som gav instruktøren kreativ frihed.
- Argyle Enterprises - stod for den praktiske produktion on-location i Salzburg og Los Angeles.
- 20th Century Fox - distributør og hovedfinansiør, som sikrede filmens verdensomspændende lancering i marts 1965.
Sproget i filmen
Filmens originalsprog er opført som English, men Robert Wise insisterede på korte gloser og sanglinjer på Deutsch for at give autenticitet til de østrigske omgivelser. Eksempler er børnenes udråb «Guten Tag!» til Maria og Nazi-officeren Herr Zellers formelle tiltaleformer. Det tosprogede islæt skaber en subtil kontrast mellem den hjemlige tryghed på von Trapp-slottet og den voksende politiske uro i 1930’ernes Østrig.
Bag kulisserne - De skjulte sangstemmer
| Figur | Skuespiller på skærmen | Sangstemme (ukrediteret) |
|---|---|---|
| Captain Georg von Trapp | Christopher Plummer | Bill Lee |
| Mother Abbess | Peggy Wood | Margery MacKay |
Christopher Plummer havde en kraftig talestemme, men hans sang skulle lyde mere klassisk; derfor overdubbede den erfarne studievokalist Bill Lee numre som “Edelweiss”. Tilsvarende blev Mother Abbess’ krævende “Climb Ev’ry Mountain” overladt til sopranen Margery MacKay, mens Peggy Wood leverede mimik og nærvær foran kameraet.
Ukrediterede cameos - De små brikker der fuldender billedet
- Festgæsterne - Veteranstatister som Gertrude Astor, Frank Baker, Bert Stevens og Sam Harris optræder i balscenen, hvor de med elegante bevægelser og autentisk australsk (læs: østrigsk) etikette giver scenen sin aristokratiske atmosfære.
- Klostrets nonner - Ada Beth Lee (Sister Catherine) og Doreen Tryden (Sister Agatha) ses kort i kirkegangen og under “Maria”-koret. Deres tilstedeværelse udvider indtrykket af et aktivt klosterliv uden at stjæle fokus fra hovedrollerne.
- Personalet i villaen - Leoda Richards og Gilchrist Stuart (Franz) figurerer som tjenere og majordomus, hvilket understreger von Trapp-familiens militære præcision og sociale status.
Selvom disse skuespillere ikke er nævnt i rulleteksterne, skaber deres erfaring og nuancerede statisteri en troværdig ramme for filmens store følelsesbue - fra Maria, der snurrer på en alpetop, til familien, der krydser bjergene mod friheden.